Oranje Wit 1 – ONA/Astrantia 1

Datum wedstrijd: 31 mrt 2024

Op deze paaszondag stond voor Oranje Wit het tweede duel tegen Ona Astrantia op het programma. De ploeg uit Leunen kan het drieluik, door de 10-17 zege van vorige week, al voortijdig beslissen door opnieuw te winnen.

Onder luid applaus van het thuispubliek betreedt Oranje Wit deze zondag het veld. De spanning voor deze wedstrijd is vooraf voelbaar in de ploeg. Toch lijkt de Leunse ploeg snel af te rekenen met die spanning, want al in de eerste twee aanvallen weten zij tot scoren te komen 2-0. Dit gat lijkt verder te groeien wanneer ze via een doorloopbal de voorsprong naar 3-0 uitbreidden. Toch is ONA/Astrantia niet van plan om met lege handen te blijven. Oranje Wit is verdedigend wat slordig, waardoor de uitploeg binnen 15 minuten een gelijke stand van 5-5 op het scorebord zet. Ondanks meer kansen aan de zijde van de thuisploeg, slagen de oranje hemden er niet in om deze om te zetten in doelpunten. Hierdoor is er halverwege de wedstrijd nog niets beslist en gaan we met een kleine voorsprong voor Oranje Wit de rust in 7-6.

Na 5 minuten spelen in de tweede helft zijn de ploegen zelfs weer in evenwicht 7-7.

Oranje Wit weet vervolgens een klein gaatje te slaan 9-7 en hierna score beide ploegen om en om 11-9. Echter vergroot de ploeg uit Leunen, via een afstandschot, opnieuw hun voorsprong tot 12-9. Met nog een kwartier spelen, blijft de spanning voelbaar in de wedstrijd, als ONA/Astrantia de stand op 12-10 zet. De ploeg uit Leunen staat de tweede helft in verdedigend opzicht een stuk beter en blijft strijden tot het laatste fluitsignaal. Met nog twee minuten op de klok valt via een strafworp dan eindelijk de beslissing in de wedstrijd.

Met een eindstand van 14-10 is Oranje Wit de verdiende winnaar in deze drieluik en zullen zij ook volgend zaalseizoen uitkomen in de hoogste klasse van het dameskorfbal.

Na een lang zaalseizoen, waarin Oranje Wit blijvend vertrouwen toonde in elkaar en tot het einde is blijven strijden, kunnen ze zich met een trots gevoel gaan voorbereiden op het buitenseizoen. Maar niet voordat er eerst een mooi feestje is gevierd voor het behoud van hun positie in de topklasse.

Maureen Drabbels en Jessica Klaassens (beide 4x), Gwen Baken en Tess van der Cruijssen (beide 2x), Anne Lutters en Anouk Reintjes (beide 1x)